IMG 8305

Wiedeń i Bratysława – szkolna wycieczka do historycznych stolic Habsburgów

W dniach 23 – 26 kwietnia 2024 r. uczniowie klas: 1a, 2a, 3a, 3d oraz 4g pod opieką nauczycielek: Marty Halinowskiej, Edyty Łój, Anety Sareckiej – Nowak i Moniki Wasilewskiej zwiedzili dwie stolice europejskie – Wiedeń i Bratysławę.

W drogę wyruszyliśmy w późnych godzinach wieczornych. Wiedeń przywitał nas pochmurną pogodą i deszczem, ale niedogodności wynagrodziły nam atrakcje kulturalne i turystyczne, które ma do zaoferowania to kosmopolityczne miasto. Zwiedzanie rozpoczęliśmy patriotycznym akcentem jakim była wizyta na wiedeńskim wzgórzu Kahlenberg. Z tego miejsca w 1683 r. król Jan III Sobieski dowodził wojskami polsko – habsburskimi, zatrzymując ekspansję turecką w Europie. Dziś znajduje się tutaj niewielkich rozmiarów kościół św. Józefa prowadzony przez polskich księży. W kościele znajduje się izba pamięci poświęcona Wiktorii Wiedeńskiej, tablice upamiętniające męczeństwo Polaków w czasie II wojny światowej oraz tablica upamiętniająca wizytę papieża Jana Pawła II w 1983 r. Kolejnym punktem programu było zwiedzanie Pałacu Schönbrunn wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO z jego imponującymi ogrodami. Podczas zwiedzania wnętrz pałacu poznaliśmy miejsca związane z cesarzową Sisi. Spacerowaliśmy również po ogrodach otaczających tę zjawiskową rezydencję i zobaczyliśmy m. in. Fontannę Neptuna oraz Gloriettę. Następnie udaliśmy się do Belwederu – kolejnego wspaniałego pałacu, który zaskakuje swoim urokiem i historią.

Drugi dzień wycieczki przeznaczyliśmy na zwiedzanie Starego Miasta. Przewodnik oprowadzając nas uliczkami Wiednia pokazał nam ulicę Lowengasse z domem Hundertwassera. W uporządkowanym mieście zobaczyliśmy kontrowersyjne dzieło w postaci kolorowego budynku, przypominającego domy, jak z dziecięcej malowanki. Następnie podziwialiśmy Katedrę św. Szczepana – perłę sztuki gotyckiej oraz Hofburg – rezydencję władców Austrii. Spacerowaliśmy ulicą Graben, przy której znajdują się najbardziej eleganckie i ekskluzywne sklepy Wiednia. Mieliśmy również okazję zobaczyć stajnie Hiszpańskiej Dworskiej Szkoły Jazdy w Wiedniu oraz podziwiać przepiękne konie lipicańskie. Podczas objazdu reprezentacyjną ulicą wokół centrum miasta zobaczyliśmy sławne budowle, takie jak: Opera Wiedeńska, Muzeum Historii Sztuki, Muzeum Historii Natury, Parlament, Ratusz, Teatr Zamkowy, Kościół Wotywny, Muzeum Sztuki Użytkowej oraz Park Miejski ze słynnym „złotym Straussem”.

Kolejnym punktem naszej wyprawy była ojczyzna Janosika, a dokładnie Bratysława – stolica Słowacji. Jest to pełne wdzięku miasto, w którym zwiedziliśmy uroczą Starówkę oraz most UFO o wyjątkowej konstrukcji, zwieńczonej budowlą na kształt spodka. Podczas spaceru po tym wielokulturowym mieście zobaczyliśmy górujący nad doliną Dunaju Zamek Bratysławski, zabytkowe kamieniczki i ratusz w stylu gotyckim. Podziwialiśmy również Katedrę Św. Marcina – dawne miejsce koronacji monarchów węgierskich, Bramę Michalską, Słowacki Teatr Narodowy oraz Pałac Prymasowski, który zachwycił nas swoim barokowo-klasycystycznym stylem. Ostatnim punktem naszej wycieczki był brązowy pomnik hydraulika Chumila – symboliczny hołd dla Słowaków, którzy podczas II wojny światowej ukrywali się przed bombardowaniami w miejskich kanałach. Pamiątkowe zdjęcie przy pomniku uśmiechniętego Chumila wychylającego się z pół otwartego włazu kanalizacyjnego zakończyło naszą przygodę ze stolicami Habsburgów. Pełni niezapomnianych wrażeń wyruszyliśmy w drogę powrotną.

Wycieczka do Wiednia i Bratysławy niewątpliwie poszerzyła naszą wiedzę historyczną, rozbudziła ciekawość świata, a także była okazją do integracji i bliższego poznania się.